Op de Acceptgiro staan de meest belangrijke betalingsonderdelen, zoals de naam, het adres en de (woon)plaats van de organisatie en betaler, het geldbedrag en het betalingskenmerk. De Acceptgiro is te combineren met een notadeel en/of een machtigingsformulier.

Voordelen Acceptgiro:

  • geschikt voor zowel zeer grote als kleine administraties
  • eenvoudig aan te (laten) maken
  • gemakkelijk te combineren met een notadeel
  • eenvoudig te verwerken in een administratie
  • verhoogt het betaalgemak voor betaler

Nadelen Acceptgiro:

  • afhankelijk van het betaalmoment van betaler
  • hogere verwerkingskosten (o.a. papier- en portokosten) dan bij incasso, standaard betaalverzoek of iDEAL
  • afhankelijk van snelheid postverzending
  • als betaler bij het internetbankieren het betalingskenmerk niet of onjuist overneemt, is betaling in administratie herkennen moelijker
  • betaler vergeet of raakt de papieren Acceptgiro regelmatig kwijt

Het Acceptgiroproces
Een bedrijf/organisatie stuurt een betaler een Acceptgiro. De betaler ondertekent de Acceptgiro en stuurt deze vervolgens naar zijn bank. Banken kunnen dit formulier automatisch verwerken dankzij het optisch leesbare gedeelte. Een andere manier is dat de betaler de gegevens van de Acceptgiro invoert in zijn internetbankieromgeving en zo de betaalopdracht naar zijn bank verstuurt. De bank stuurt de Acceptgiro(-informatie) daarna voor verdere verwerking naar een processor.

De processor zorgt ervoor dat zowel de bank van de betaler als de bank van bedrijf/organisatie bericht krijgen van respectievelijk afschrijving en bijschrijving. Het betalingskenmerk uit de coderegel wordt als standaardinformatie aan u terug gemeld. Daarom kan de verwerking van de Acceptgirobetaling in uw administratie geautomatiseerd plaatsvinden.