Acceptgiro.nl
  • Home
  • Incassant
    • Alternatieven Acceptgiro
    • Tijdlijn uitfasering Acceptgiro
    • Gratis beeldmateriaal
    • Contracten
  • Consument
  • Toeleveranciers
    • Drukkerij
    • Servicebureau
    • Softwareleverancier
  • Veelgestelde vragen
  • Historie
    • De Acceptgiro
    • Kerncijfers
    • Documentatie

Veelgestelde vragen

  • Incassanten

    • Waarom stopt de acceptgiro?

      Het gebruik van Acceptgiro’s is in de afgelopen jaren zo sterk afgenomen dat nu de eindfase is aangebroken. Steeds meer mensen maken gebruik van andere betaalmethodes zoals iDEAL (al dan niet in combinatie met een QR-code) of andere betaalverzoeken. Mensen die liever een papieren betaalmethode willen gebruiken, kunnen gebruik blijven maken van het papieren overboekingsformulier (OLO).

    • Waarom wordt er in Nederland gestopt met het verwerken van betalingen d.m.v. een Acceptgiro?

      Het gebruik van Acceptgiro’s is in de afgelopen jaren zo sterk afgenomen dat nu de eindfase is aangebroken. Steeds meer mensen maken gebruik van andere betaalmethodes zoals iDEAL (al dan niet in combinatie met een QR-code) of andere betaalverzoeken. Mensen die liever een papieren betaalmethode willen gebruiken, kunnen gebruik blijven maken van het papieren overboekingsformulier (OLO).

    • Hoe word ik als Acceptgiroverspreider geïnformeerd?

      Uw eigen bank informeert u over het beëindigen van het Acceptgirocontract en over de alternatieve betaalmethoden die u kunt gebruiken. Kijk ook op de website of neem zelf even contact op als je meer vragen hebt.

    • Welke alternatieve betaalmethodes zijn er voor de Acceptgiro?

      Er zijn verschillende mogelijkheden zoals incasso, iDEAL (QR) of een factuur met of zonder Standaard Betaalinstructie. Overleg met uw eigen bank welke alternatieven het beste bij u passen. Als u gebruik gaat maken van een factuur met of zonder Standaard Betaalinstructie, kunnen uw klanten het bedrag overboeken via Mobiel Bankieren, Internet Bankieren of een overboekingsformulier.

    • Tot wanneer kunnen mijn klanten nog Acceptgiro’s gebruiken?

      De banken stoppen vanaf 1 juni 2023 met het verwerken van Acceptgiro’s.

      Dat betekent dat een volledig ingevulde en ondertekende Acceptgiro die op 31 mei 2023 door de bank van de betaler ontvangen is nog wordt verwerkt.

      Een Acceptgiro die door de bank van de betaler ontvangen is op of na 1 juni 2023 wordt niet meer verwerkt. Adviseer uw klanten daarom om de Acceptgiro’s ruim voor 31 mei 2023 naar hun eigen bank te sturen.

    • Tot wanneer kan ik nog Acceptgiro’s versturen?

      Bepaal zo snel mogelijk welke alternatieve betaalmethoden u wilt gebruiken en overleg met uw eigen bank wat u moet doen om daarvan gebruik te kunnen maken. Informeer, als dat nodig is, ook uw eigen klanten.

      Belangrijke data om rekening mee te houden:

      • 1 januari 2023: Drukkerijen en servicebureaus leveren geen Acceptgiro’s meer aan Acceptgiroverspreiders.
      • 1 maart 2023: Acceptgiroverspreiders versturen geen Acceptgiro’s meer naar hun klanten.
      • 31 mei 2023: Dit is de laatste dag waarop banken Acceptgiro’s verwerken.
      • 1 juni 2023: Banken verwerken geen Acceptgiro’s meer. Uiterlijk op deze datum wordt het Acceptgirocontract tussen u en uw eigen bank beëindigd.
    • Hoe kan ik zien of iemand de papieren Acceptgiro gebruikt om te betalen?

      Als iemand de papieren Acceptgiro tekent en opstuurt, dan ziet u de bijschrijving wel als een  Acceptgirobetaling op uw (elektronisch) rekeningafschrift.

      Als iemand een papieren acceptgiro online betaalt, zet hij of zij het betalingskenmerk bij de betaling. Zo ziet u bij welke factuur het bedrag hoort. Deze transactie wordt als een gewone overboeking op uw rekening wordt bijgeschreven.

    • Zijn er plannen om te stoppen met het SEPA-overschrijvingsformulier in Nederland?

      Nee, het papieren overboekingsformulier (OLO), dat betalers via hun bank verkrijgen, kan nog gewoon gebruikt worden.

    • Wat gebeurt er bij de alternatieven met mijn geautomatiseerde reconciliatie via het betalingskenmerk?

      U kunt bij de alternatieve betaalmethodes ook gebruikmaken het Nederlandse betalingskenmerk van maximaal 16 cijfers. Dit kenmerk is vrij te gebruiken, ook als u zelf uw facturen verstuurt.

      Of u kiest voor internationale ISO-betalingskenmerk.

      Als uw klanten dit betalingskenmerk invoeren bij een overboeking via mobiel bankieren of internet bankieren, dan controleren de banken in Nederland het controlegetal.

      Daardoor blijft uw automatische reconciliatie op peil als u overstapt op één of meerdere alternatieve betaalmethodes.

    • Kan ik het betalingskenmerk van Acceptgiro blijven gebruiken? 

      Ja, dat kenmerk kan ook gebruikt worden bij normale overboekingen. U kunt dit kenmerk dan ook op facturen zetten of bij een betaalinstructie. Daardoor hoeft u de Acceptgiro zelf niet meer te versturen.

    • Veel klanten/leden betalen hun contributie via een Acceptgiro. Ze hebben een Acceptgiro ergens in een laatje liggen. Wat gebeurt er als een Acceptgiro later wordt verzonden? Hoe kan ik deze groep mensen het beste informeren?

      De banken stoppen vanaf 1 juni 2023 met het verwerken van Acceptgiro’s.

      Dat betekent dat een volledig ingevulde en ondertekende Acceptgiro die op 31 mei 2023 door de bank van de betaler ontvangen is nog wordt verwerkt.

      Een Acceptgiro die door de bank van de betaler ontvangen is op of na 1 juni 2023 wordt niet meer verwerkt.

      Adviseer uw klanten daarom om de Acceptgiro’s ruim voor 31 mei 2023 naar hun eigen bank te sturen.

    • Veel klanten/leden betalen een schenking via een Acceptgiro. Hoe kan ik er voor zorgen dat we nu niet veel schenkingen gaan missen nu er gestopt gaat worden met OLA betalingen?

      Misschien willen uw klanten wel gebruikmaken van één van de alternatieve betaalmethoden, zoals iDEAL, Tikkie of incasso. Als ze liever gebruik willen maken van een papieren betaalmethode, dan kunnen ze de schenking doen via het papieren overboekingsformulier.

    • Hoe kan ik mijn klanten bedienen die alleen op papier willen/kunnen betalen?

      U kunt deze klanten het beste een factuur sturen. Dit kan een factuur zijn zonder of met een Standaard Betaalinstructie.

      Het voordeel van de Standaard Betaalinstructie is dat de betaalgegevens overzichtelijk worden weergegeven. Bovendien staan ze in dezelfde volgorde als waarop uw klanten deze invullen op een papieren overboekingsformulier.

      Hier vindt u er meer informatie over.

    • De lockdown door covid-19 heeft gezorgd dat de adoptie van online betalingen is versneld t.o.v. de offline betalingen. Blijft dat zo?

      Het is moeilijk te voorspellen of het aantal offline betalingen na covid-19 weer gaat toenemen. Klanten die geen digitale betaalmethodes willen gebruiken, kunnen betalen via het papieren overboekingsformulier.

      Deze overschrijvingsboekjes kunnen zij desgewenst bij hun eigen bank bestellen.

    • Als ik met een overboekingsformulier (OLO) van mijn bank betaal i.p.v. met een Acceptgiro (OLA) is de kans op fraude dan groter?

      Als uw klanten via een papieren overboekingsformulier betalen is de kans op fraude niet groter dan wanneer ze met een Acceptgiro betalen. De banken hebben allerlei maatregelen getroffen om betalen via hun papieren overboekingsformulier veilig te houden.

    • Kan ik nog een nieuwe Acceptgiro overeenkomst afsluiten en zo ja, tot wanneer?

      Nee, banken verstrekken geen nieuwe Acceptgirocontracten meer.

  • Consumenten

    • Waarom stopt de Acceptgiro?

      Het gebruik van Acceptgiro’s is in de afgelopen jaren zo sterk afgenomen dat nu de eindfase is aangebroken. Steeds meer mensen maken gebruik van andere betaalmethodes zoals iDEAL (al dan niet in combinatie met een QR-code) of andere betaalverzoeken. Mensen die liever een papieren betaalmethode willen gebruiken, kunnen gebruik blijven maken van het papieren overboekingsformulier.

    • Hoe lang kan ik nog met de Acceptgiro betalen?

      De banken stoppen vanaf 1 juni 2023 met het verwerken van Acceptgiro’s. Dat betekent dat een volledig ingevulde en ondertekende Acceptgiro die op 31 mei 2023 door uw bank ontvangen is nog wordt verwerkt.

      Een Acceptgiro die door uw bank ontvangen is op of na 1 juni 2023 wordt niet meer verwerkt.

      Stuur de Acceptgiro’s daarom ruim voor 31 mei 2023 naar uw bank.

    • Wat gebeurt er als ik een Acceptgiro betaling verstuur na 1 juni 2023, heb ik dan op tijd betaald? (Is er een overgangsperiode?)

      Acceptgiroverspreiders versturen na 1 maart 2023 in principe geen Acceptgiro’s meer.

      De banken stoppen vanaf 1 juni 2023 met het verwerken van Acceptgiro’s. Dat betekent dat een volledig ingevulde en ondertekende acceptgiro die op 31 mei 2023 door uw bank ontvangen is nog wordt verwerkt.

      Een Acceptgiro die door uw bank ontvangen is op of na 1 juni 2023 wordt niet meer verwerkt.

      Stuur de Acceptgiro’s daarom ruim voor 31 mei 2023 naar uw bank. Informeer bij het bedrijf of organisatie waaraan u moet betalen (of aan uw bank) hoe u na 31 mei 2023 kunt betalen.

    • Hoe kan ik (blijven) betalen als ik geen Acceptgiro’s meer ontvang?

      Dan kan op verschillende manieren.

      Bedrijven of organisatie kunnen u bijvoorbeeld vragen om een machtiging voor incasso af te geven of om via iDEAL te betalen.

      Als u een factuur ontvangt, kunt u het bedrag overboeken via Mobiel Bankieren, Internet Bankieren of een overboekingsformulier van uw bank.

      Bedrijven of organisatie zullen met u een nieuwe betaalmogelijkheid overeenkomen. Raadpleeg de betalingsvoorwaarden van het betreffende bedrijf.

    • Wat moet ik doen als consument/betaler?

      U hoeft nu niets te doen. Het bedrijf of de instelling waaraan u moet betalen zal u laten weten hoe u het beste kunt betalen.

      Maakt u nog geen gebruik van Mobiel Bankieren of Internet Bankieren? Vraag het dan alvast aan via uw eigen bank.

    • Welke alternatieven zijn er?

      Dan kan op verschillende manieren.

      Bedrijven of organisatie kunnen u bijvoorbeeld vragen om een machtiging voor incasso af te geven of om via iDEAL te betalen.

      Als u een factuur ontvangt, kunt u het bedrag overboeken via Mobiel Bankieren, Internet Bankieren of een overboekingsformulier van uw bank.

      Bedrijven of organisatie zullen met u een nieuwe betaalmogelijkheid overeenkomen. Raadpleeg de betalingsvoorwaarden van het betreffende bedrijf.

    • Zijn er alternatieven om op papier te betalen?

      Jazeker, u kunt een papieren overschrijvingsformulier invullen. De gegevens die u daarop in moet vullen vindt u op de ontvangen factuur. Soms staat er op die factuur een ‘Standaard Betaalinstructie’: dan staan alle betaalgegevens overzichtelijk bij elkaar.

      Papieren overboekingsformulieren bestelt u bij uw eigen bank. Raadpleeg de website van uw bank of informeer bij hen naar de mogelijkheden.

    • Hoe kan ik mijn energie, belasting, zorgpremie en tandarts blijven betalen als er geen Acceptgiro meer is?

      Dan kan op verschillende manieren.

      Bedrijven of organisatie kunnen u bijvoorbeeld vragen om een machtiging voor incasso af te geven of om via iDEAL te betalen.

      Als u een factuur ontvangt, kunt u het bedrag overboeken via Mobiel Bankieren, Internet Bankieren of een overboekingsformulier van uw bank.

      Bedrijven of organisatie zullen met u een nieuwe betaalmogelijkheid overeenkomen. Raadpleeg de betalingsvoorwaarden van het betreffende bedrijf.

    • Ik ben een digibeet, zijn er ook offline alternatieven?

      Jazeker, u kunt een papieren overschrijvingsformulier invullen. De gegevens die u daarop in moet vullen vindt u op de ontvangen factuur. Soms staat er op die factuur een ‘Standaard Betaalinstructie’: dan staan alle betaalgegevens overzichtelijk bij elkaar.

      Papieren overboekingsformulieren bestelt u bij uw eigen bank. Raadpleeg de website van uw bank of informeer bij hen naar de mogelijkheden.

    • Ik gebruik de Acceptgiro vaak, hoe kan ik nu mijn betalingen doen?

      Dan kan op verschillende manieren.

      Bedrijven of organisatie kunnen u bijvoorbeeld vragen om een machtiging voor incasso af te geven of om via iDEAL te betalen.

      Als u een factuur ontvangt, kunt u het bedrag overboeken via Mobiel Bankieren, Internet Bankieren of een overboekingsformulier van uw bank.

      Bedrijven of organisatie zullen met u een nieuwe betaalmogelijkheid overeenkomen. Raadpleeg de betalingsvoorwaarden van het betreffende bedrijf.

    • Ik wil geen overboekingsformulier gebruiken want dat vind ik lastig/begrijp ik niet. Kan ik betalen via een telefonische overboeking?

      Informeer bij uw bank naar andere alternatieve betaalmogelijkheden.

    • Moet ik bij een standaard Betaalinstructie via online bankieren ook een betalingskenmerk invullen? Vul ik deze online in bij omschrijving of betalingskenmerk?

      Bij een ‘Standaard Betaalinstructie’ staan alle betaalgegevens overzichtelijk bij elkaar. Als daar ook een betalingskenmerk bij staat, vult u dat in bij ‘Betalingskenmerk’ als u de overboeking doet. Ziet u bij het invullen van de overboeking geen ‘Betalingskenmerk’ staan? Vul de het dan in bij ‘Omschrijving’.

    • Via online bankieren kan ik een Acceptgiro inscannen zodat zelf gegevens invullen niet nodig is. Werkt dit ook zo voor een Standaard Betaalinstructie?

      Bij een ‘Standaard Betaalinstructie’ staan alle betaalgegevens overzichtelijk bij elkaar, zodat u ze snel kunt overnemen als u de overboeking doet via mobiel bankieren, internet bankieren of een papieren overboekingsformulier.

    • Wat is het verschil tussen een Acceptgiro en SEPA overschrijvingsformulier?

      Een Acceptgiro ontvangt u van het bedrijf of organisatie waaraan u moet betalen en daarop zijn de gegevens van de ontvanger al ingevuld. U vult de overige gegevens in, ondertekent het formulier en stuurt het dan naar uw eigen bank.

      Een overboekingsformulier bestelt u via uw eigen bank en daarop zijn uw gegevens al ingevuld. U vult zelf de overige gegevens in, ondertekent het formulier en stuurt het dan naar uw eigen bank.

    • Wat moet ik doen als de voorgedrukte gegevens op Acceptgiro niet (meer) kloppen?

      Neem contact op met het bedrijf/de organisatie van wie u de Acceptgiro ontvangen heeft.

    • Een onderneming stuurt mij onterecht een Acceptgiro, wat moet ik doen?

      Betaal de Acceptgiro niet. Neem contact op met de afzender van de Acceptgiro.

    • Kan ik een klacht indienen over een instelling die een Acceptgiro naar mij stuurt?

      Klachten kunt u indienen bij de instelling waarover u een klacht heeft.

Copyright © 2025 Currence - Acceptgiro

  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacy- en cookieverklaring
  • Sitemap
Confidental Infomation
Deze website gebruikt cookies om onze website te verbeteren en om u te blijven informeren over Acceptgiro.nl. De cookies worden niet gebruikt om u advertenties van derden aan te bieden. Bekijk ons cookiebeleid voor meer informatie. ×